Monday, October 13, 2014

Viikko epäonnistumisen jälkeen...


Elämä jatkuu...kaikesta huolimatta ja talvi on tulossa =)

Kovin  olen analysoinut tuota Pomarkun starttia ja tullut siihen tulokseen (kuten aiemminkin),
että peilistä näkee sen syyn.

 Koiralla (ainakin Luckylla) on yleensä joku vietti korkeimmalla, ja kun Luckylle tulee se metsästysvietti päälle, on sen hallinta oltava vielä tiukempaa. Lucky vaatii kovan ohjaajan. Siinä ei mitkään 'pikkupyytelyt' riitä.
Ja en tarkoita fyysistä väkivaltaa, vaan tiukkaa käskytystä ja vaatimista että kuuntelee. Niin...
ja niin olen tehnyt  aina ennen muita koestartteja. Nyt en niin tehnyt...muutaman neuvon mukaan.
Mutta ihan turhaa tässä on muutamia neuvoja syytellä: minunhan pitää koirani tuntea!  Mutta tulipa kokeiltua =) Ei sovi Luckylle =)


Meillä ei ole suinkaan Luckyn kuumuminen johtunut kyyhkyjahdeista. Ei, sillä en usko kahden kyyhkyn noutamisen tai passissa kertaa kaksi kolmetuntista aiheuttavan sille mitään ongelmaa kokeeseen. JOS oltais oltu useammin, niin olisin ehkä nyt syytelly sitä, mutta ei tässä tapauksessa.
Kuumunu Lucky on tässä puolen vuoden aikana useinkin...tahtoo niin heti heti ja ihan heti tehdä töitä!
Joko se on sitä, että olen treenannut paljon, tai sitten olis pitäny treenata vieläkin enemmän?




Puheluita, ja kirjoittelua minulle suoraan aiheesta on tullut paljon tämän viikon aikana. Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että Lucky tarvitsee vahvan johtamisen eikä yhtään mitään muuta. 

Jännää vaan, että olen Facebookista viikon aikana lukenut useamman kuin parin kokeneen kokeita ja metsästystä harrastavan kirjoitelleen, että heidän koiransa eivät käyttäydy kokeessa  kokeen vaatimalla tavalla kun metsästyskautta on takana...Ja useimmat näistä tyypeistä ovat harrastaneet pitkään voi-luokan kokeissa ja  monella koiralla. Eräskin sanoi minulle, että seuraavan koiran hankkii vain koekoiraksi ja pitää nuo muut sitten metsästyksessä, sillä on niin kyllästynyt tähän toistuvaan ongelmaan. Ja sanottiinhan meille siellä Pomarkussakin, jo ennen VOI koetta jossa toimin sihteerinä, että koe tulee menemään nopeeta, sillä metsästyskauden jo ollessa käynnissä moni koira saa nollan tai joudutaan keskeyttämään. Ja näin siellä sitten kävi...oliko sitten syy se vai joku muu.
Minulla ei ole tuollaisesta vielä kokemusta. Toivottavasti ei tulekaan...



SEN uskon, että moni joka starttailee kokeissa, antaa eri vapauksia sitten metsästystilanteissa. Sanotaan nyt esimerkiksi jos tuo Pomarkun pieleen menny ohjausyritys olisikin ollut oikea metsästystilanne, niin mitä väliä sillä nyt olis ollu miten se riista olis sieltä tullu, kunhan olis riista saatu talteen! Aivan sama miten olis siellä kaislikossa hyppiny! Ja semmoisissa tilanteissa koira kun  on saanut itse päättää, niin ohjaappa sitten tiukasti määrätyssä kokeessa, eikä koira saakkaan toteuttaa omaa vahvaa viettiänsä, joka monen metsästäjän mielestä on hienoa katseltavaa...vaan ei kokeessa. Koska kokeessa nimenomaan testataan sitä tottelevaisuutta, ja nimenomaan ohjaustehtävässä. Haussa sitten onkin jo upeeta katsella sitä hirmu innolla ja itsenäisesti työskentelevää koiraa.
Sanoipa minulle aikoinaan eräs monen käyttövalion tehnyt metsästäjä/koekisaava ennen minun ihka ensimmäistä oikeata metsästystä että 'Muista nyt sitten siellä metsästyksessä, että toimit aivan samallalailla kuin olisit kokeessa, ettet anna erivapauksia koiralles, sillä muuten saat kyllä ongelmia kokeissa!'.
'Kyllä mä vielä sulle pokaalin annan =)' 


Eräs analyysi oli meidän epäonnistumisesta, että olisin ollut liian varma helposta kokeesta, että siksi käyttäydyin eri tavalla (henkseleitä paukuttaen) kuin muissa kokeissa. Että pikkujännitys on vaan hyvästä. Sillä ihan totta puhuen, katsoin tuon kokeen olevaan niiiiiin helppo, et olin aika varma nappisuorituksesta. 
NO mistä sen tietää...

Nyt kerronkin miten tämä Luckyn viikko meni...jotenkin tajusi kyllä, että jotain on pielessä. Sillä se on hakenut mun hyväksyntää kaikella tavalla. On ollut erityisen kuuliainen. Ja siis jotenkinhan se tietenkin näkee, että olen ollut ärtyny ja pettyny. Ja tietenkin siksikin yrittää miellyttää. Ei se nyt juuri SITÄ koetta siihen liitä, sitä en tarkoita. Ei koira niin toimi ja ajattele.  Ja tämä nyt Tarkoittaa SITÄ, että näin mun pitäis toimia sen kanssa ENNEN koetta! Ja AINA! Hemputti sentään!!!



Onneksi tämä on vain harrastus, ja se pitäisi olla kivaa, ja onkin =) Ja miten pieni osa tuo koe onkaan koko hommasta =D Paljon kivoja kokemuksia, paljon kivoja ihmisiä, paljon ihania metsälenkkejä, paljon parasta lenkkiseuraa ja paljon onnistumisia ja uuden opettelua ja oppimista jo 22v ajan <3


Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa <3 Kuten saada olla elämänsä ekaa kertaa MUMMI <3


Ja pian on  Kvarnhällissä taas  uusi kevät ja alkaa taas uudet kokeet =)



No comments:

Post a Comment